Tuesday, February 7

Yayasan Basmi Kemiskinan

Asrama Kasih Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK)

بسم الله الرحمن الرحيم

Pada 3 dan 4 Feb lepas, aku dan beberapa orang sahabatku jadi fasi untuk Program Penghayatan Jati Diri. Pada mulanya, informasi yang kami dapat, program ni merupakan program anak yatim.

Pesertanya berjumlah seramai lebih kurang 180 orang yang terdiri daripada pelajar sekolah menengah tingkatan 1 hingga tingkatan 5. Terkejut jugak, kebanyakan daripada kami menyangkakan bahawa peserta ialah pelajar sekolah rendah hehe.

Selain jadi fasi, kami juga ditugaskan untuk menjadi 'muwajih' slot. jadi setelah 2 hari bertungkus lumus sebelum program, menyiapkan apa yang patut.

Pada 3 Feb, lepas Asar kami diminta untuk berkumpul di tangga besar UIA. Aku gerak ke tangga besar UIA dengan Amin (he's driving). Sampai sana jumpa 'Ammar dan Nabil tengah duduk2.

Tak lama kemudian Anas dan Hariz (Atok) datang. Time ni tak cakap banyak sangat dengan Hariz, hehe warm up pun macam tak lagi, Anas ada lah jugak borak2.

Van dijangka sampai lepas Asar sepatutnya. Namun, disebabkan traffic jam dan pada waktu tersebut hujan, van ditakdirkan untuk sampai lambat. Dekat2 maghrib tu baru van sampai. Dekat2 maghrib tu jugak, Falah baru sampai haha.

Kami pun bertolak daripada tangga besar UIA tu menuju ke destinasi (Asrama Kasih YBK, Kg Seri Serendah). Dalam van baru lah dapat berborak sikit-sikit dengan Hariz. Peramah sebenarnya Atok ni.

Dalam van jugak, Falah terlena, mungkin penat bekerja kot, almaklumlah lepas kerja je, terus kena gerak tangga besar UIA.

Perjalanan mengambil masa agak lama kerana traffic jam. Sampai disana, kami solat berjemaah dan makan malam.

Kami dilayan baik oleh Ketua Pengawas Asrama iaitu Shafiq. Apa yang kami kagum, tahap kebersihan disana memang 5 star la! Sangat super-duper bersih!

Time makan malam Atok banyak cakap, hehe rupa-rupanya Atok ni orang yang kelakar.

Waktu makan malam, memang tak selera langsung, mungkin sebab nervous sangat? Time tu memang aku ambil nasi sangat sedikit, tapi sangat2 susah untuk dihabiskan.

Lepas makan malam, tibalah masa yang 'ditunggu-tunggu'. Masa untuk slot pertama. Slot Hakikat Perjalanan Hidup Manusia. Slot perkongsian ini disampaikan oleh first-timer Isyraf.

Tujuan hidup manusia ditekankan dalam perkongsian ini. Alhamdulillah, moga apa yang aku kongsikan dapat dimanfaatkan oleh semua :)

Selepas selesai, peserta dibahagikan kumpulan mengikut nombor untuk 7 orang fasi. Tiba masa bersama kumpulan! :D Memang seronok bertaaruf dengan mereka. No fon mereka pun dah ambil.

Kumpulan 6 :)

Rupa-rupanya, mereka semua ada macam2 background, ada yang datang dari keluarga miskin, ada yang datang dari keluarga yang bercerai, dan ada juga anak yatim. Sekolah tu pun memang ketat kemasukannya, antara syarat nak masuk situ, pelajar mestilah memenuhi kriteria background tersebut.

Selesai sesi taaruf semua, peserta putera puteri (kat sana memang guna istilah 'putera' dan 'puteri') dilepaskan untuk tidur.

Kemudian para fasi adakan meeting sekejap untuk Kak Rokiah briefing aktiviti pada esok hari (4 Feb). Anas masih setia dengan DSLR-nya.

Jadi sebenarnya, mereka bukan terus tidur pun, tetapi ada yang mandi dulu, ada yang basuh baju dulu, ada yang sempat lagi main dota. Kami pun buat keputusan untuk bersama dengan adik-adik pagi-pagi buta tu. Bermu'ayashah dengan mereka.

-------------------------------------------Tidur-----------------------------------------------

Kami bangun lebih kurang dekat2 pukul 5. Bila keluar dari bilik, tengok2 putera semua dah siap berpakaian bersih, dah siap mandi dah pun. Memang banyak yang kami belajar daripada peserta.

Jadi kami terus ke surau untuk qiyam. Qiyam diimamkan oleh akhi Hariz. Alhamdulillah, kami berkesempatan untuk mendidik putera puteri untuk qiyam.

Qiyam, solat subuh.

Then ada games. Ada 3 games yang kami jalankan. Dalam tiga-tiga games tu, putera kumpulan aku, Kamil menunjukkan ciri-ciri kepimpinan yang mantap! Aku kagum tengok dia.

Lepas tu, sesi bersama kumpulan, fasi2 berkongsi ilmu dan tahsin bacaan solat, cara ambil wudhu', cara solat dan apa-apa yang berkaitan. Kemudian kami solat dhuha.

Kemudian sampai slot 2 iaitu Jejak Sang Junjungan (Rasulullah) yang disampaikan oleh akhi Nabil dan akhi Hariz.

Aspek kecintaan kepada Rasulullah dan pengorbanan Rasulullah ditekankan. Berkaca mata ni dibuatnya.

Setelah itu rehat, pada waktu rehat itu, aku bermu'ayashah dengan 3 orang putera tingkatan 1. Aku taaruf dan tanya macam2 pada mereka, mereka pun berbuat yang sama pada aku.

Salah seorang daripada mereka, Omar menyatakan isi hatinya. "Saya tak suka sekolah dekat sini, saya pun memang tak suka belajar, saya tak suka duduk asrama." Aku tersenyum :), dan berbual lebih panjang dengannya.

Selesai rehat, sebelum pergi ke slot 3 iaitu Zero to Hero. Mereka menyanyikan lagu tema terlebih dahulu, iaitu HambaMU (lagu Imam Muda). Putera puteri ni minat sangat nak nyanyi lagu tu, hehe takyah suruh pun automatik dah nyanyi.

Slot Zero to Hero disampaikan oleh akhi 'Ammar. Aspek positif dan perubahan kearah positif ditekankan. Jom jadi orang yang BARU :)

Makan tengahari dan solat zohor.

LDK pada petang itu. Putera puteri ditugaskan untuk membuat persembahan. "Apa yang kami dapat daripada program ini?". Jadi masing-masing pun berbincang dalam kumpulan bersama fasi masing2.

Persembahan-persembahan mereka majoritinya berbentuk macam 'presentation' biasa. Apa yang menarik adalah persembahan yang berbentuk lakonan. Alhamdulillah, moga apa yang mereka faham itu, mereka amalkan.

Selepas persembahan sesi fotografi untuk PUTERA! (jurugambarnya Anas)

Minum petang dan solat Asar.

Majlis penutup, fasi memilih Ahmad (salah seorang daripada putera) untuk menjadi MC, Ahmad ni memang special orangnya. Ahmad juga seorang yang sangat kelakar dan peramah hehe.

Ucapan pengetua sekolah, ucapan ketua fasi. Ketua fasi tidak bercakap panjang, hanya menyampaikan 3 perkara. Terima kasih, mohon maaf, nasihat terakhir.

Acara penyampaian hadiah kepada kumpulan putera dan puteri terbaik. Akhirnya sesi bersalaman dan berpelukan. Macam-macam jenis pesanan aku bagi pada lain-lain orang.

Bila sampai turn Omar, aku pesan belajar rajin2, kena redha sekolah dekat sini, ada sebab dan hikmahnya :)

Juga aku doakan supaya Kamil menjadi pemimpin Islam yang hebat pada suatu hari nanti.

Sebelum balik, sempat lagi adik-adik putera mintak nombor telefon aku.

Kami balik dengan menaiki van yang sama. Dalam van, bertukar-tukar cerita dan pendapat. Paling banyak 'cakap' Hariz dan Falah. kehkeh. Sampai masjid UIA dekat-dekat pukul 8. Terus tunaikan maghrib berjemaah.

Aku pulang dengan Amin. Rumah dekat la katakan, home sweet home.

Fuh! Sudah rindu semua! rindu suasana di sana! rindu nak bermu'ayashah dengan mereka! rindu nak berkongsi dengan mereka! rindu nak Qiyam sama2!

Aku berhasrat nak jumpa mereka lagi. InsyaAllah.

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. [Al-Hujurat, 49: 13]

4 comments:

Hamidi said...

Terbaik! Muwajjih impian. :)

Isyraf Imrani said...

Amboi, impian? haha hiperbolanyaaa.

Muaz Faris said...

ingat nak jenguk.. tapi niat tu terpaksa di batalkan.. hehe


salam perkenalan.

Isyraf Imrani said...

hehe jenguk ke mana? YBK?

salam ukhuwwah :)