Thursday, February 9

2 hari je lagi nak hidup

Apa panduan tu?


بسم الله الرحمن الرحيم

InsyaAllah, post kali ini, aku terasa ingin berkongsi sedikit pengalaman pada hari ini. Sebelum tu, apa panduan yang dimaksudkan didalam gambar diatas? Agak-agaknya apa?

Mafhum Hadis: " Aku tinggalkan 2 perkara yang jika kamu berpegang teguh kepada keduanya, nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya, iaitu Al Quran dan sunnahku. "

Itulah dia (panduan), Al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW.

Jadi straight to the point. Tadi jiran aku menanyakan padaku satu soalan. Soalan yang mungkin nampak ringkas pada sesetengah orang, mungkin terasa berat pada sesetengah yang lain.

Dia bertanya: "Kalau kita ada 2 hari je lagi nak hidup, apa yang kita nak 'beri' pada orang supaya orang lain dapat manfaat, kita pun dapat manfaat?"

Perumpaan juga diberi: "Andai kata doktor kata penyakit kita lagi 2 hari je boleh survive, apa yang kita nak 'beri' pada anak kita?

Aku terkesima seketika. Aku seakan-akan 'speechless' pada waktu itu.

Jadi apa yang jiran aku jawab? "Kita ajar dan kongsikan serta tadabbur surah Al-Fatihah kepada anak kita, yang mana surah Al-Fatihah itu sendiri merupakan ringkasan pada Al-Quran kan? Tekankan Al-Quran dan Sunnah tu sebagai panduan hidup."

Aku bermonolog "betul."

Aku bermonolog lagi "tu kalau 2 hari, kalau lebih singkat daripada tu?"

Kemudian aku sambung, "tu lah lagipun Rasulullah dah cakap 3 perkara/amalan yang tidak terputus setelah kita mati antaranya ialah 'ilmu yang bermanfaat."

Jadi sebenarnya bukanlah kita 'beri' kehendak mereka. Tetapi kita 'beri' keperluan mereka. Mereka PERLUkan ISLAM. Rasulullah pun selalu cakap "اسلم تسلم aslim, taslam." ("Islamlah kamu, nescaya kamu akan selamat sejahtera.")

Setakat tu je kot, moga perkongsian ini bermanfaat. Ambillah ibrah (pengajaran).

وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ

"...Dan Kami turunkan kepadamu Al Qur'an, agar kamu menerangkan pada umat manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka dan supaya mereka memikirkan," [An-Nahl, 16: 44]

والله اعلم

4 comments:

Hamidi said...

thumbs up!

Isyraf Imrani said...

:)

Muaz Faris said...

ni kalo byk trafik dan ramai baca kan bagus..

entri dah ok dah.

Isyraf Imrani said...

moga bermanfaat kan :)