Wednesday, February 22

Sa'id bin Amir al-Jumahiy



Gabenor Sai'd.

Pada suatu hari, Amirul Mukminin 'Umar memanggil Sa'id bin Amir al-Jumahiy dan melantik beliau sebagai Gabenor di Hims. Sesudah pelantikannya, 'Umar bertanya kepada Sa'id, "Berapa gaji yang engkau inginkan?"

"Apa yang harus aku perbuat dengan gaji itu, wahai Amirul Mukminin?" kata Sa'id. "Bukankah pendapatanku dari Baitul Mal sudah mencukupi?"

Tidak berapa lama setelah Sa'id memerintah di Hims, sebuah delegasi datang menghadap Khalifah 'Umar di Madinah. Delegasi itu terdiri dari penduduk Hims yang ditugaskan Khalifah mengamat-amati urusan pemerintahan di Hims.

Dalam pertemuan dengan delegasi tersebut, Khalifah 'Umar meminta daftar fakir miskin Hims untuk diberikan bantuan. Delegasi mengemukakan daftar yang diminta Khalifah. Di dalam daftar tersebut terdapat beberapa nama, termasuk salah seorang yang bernama Sa'id bin 'Amir al-Jumahiy.

Ketika khalifah meneliti daftar tersebut, beliau lalu bertanya: "Siapa Sa'id bin Amir yang kamu kemukakan namanya ini?"

"Itulah Gabenor kami!" jawab mereka.

"Betulkah gabenor kalian miskin?" tanya khalifah kehairanan.

"Ya, benar, wahai Amirul Mukminin! Demi Allah! Seringkali di rumahnya tidak kelihatan tanda-tanda dapur berasap," jawab mereka meyakinkan.

Mendengar kata-kata itu, Khalifah 'Umar menangis, sehingga air matanya meleleh membasahi janggutnya. Kemudian beliau mengambil sebuah uncang berisi wang seribu dinar.

"Kembalilah kalian ke Hims. Sampaikan salamku kepada Gabenor Sa'id bin Amir. Wang ini aku kirimkan untuk beliau guna meringankan urusan rumah tangganya" ucap 'Umar sedih.

Setibanya di Hims, delegasi itu segera menemui Gabenor Sa'id, bagi menyampaikan salam dan wang kiriman Khalifah untuknya. Setelah Gabenor Sa'id melihat uncang berisi wang dinar, uncang itu dijauhkannya dari sisinya seraya mengucap, "inna lilLahi wa inna ilayhi raji'un."

Mendengar ucapannya itu, seolah-olah suatu mara bahaya sedang menimpanya. Isterinya segera menghampiri seraya bertanya, "Apa yang sudah terjadi, wahai Sa'id? Meninggalkah Amirul Mukminin?"

"Bahkan lebih besar daripada itu!" jawab Sa'id sedih. "Apakah tentera Islam kalah berperang?" tanya isterinya lagi.

"Jauh lebih besar dari itu!" jawab Sa'id tetap sedih. "Apa pula gerangan berita yang lebih dahsyat daripada itu?" tanya isterinya tidak sabar.

"Dunia telah datang untuk merosakkan akhiratku. Bencana telah menyusup ke rumah tangga kita," jawab Sa'id tegas.

"Bebaskan dirimu daripadanya!" kata isteri Sa'id memberi semangat, tanpa mengetahui perihal adanya uncang wang yang dikirimkan Khalifah 'Umar untuk kegunaan peribadi suaminya.

"Mahukah engkau menolongku berbuat demikian?" tanya Sa'id.

"Sudah tentu...!" jawab isterinya bersemangat.

Maka Sa'id mengambil uncang wang itu, lalu disuruh isterinya membahagi-bahagikan kepada fakir miskin.


Kunjungan Khalifah 'Umar ke Hims.

Tidak berapa lama kemudian, Khalifah 'Umar berkunjung ke Sham bagi memeriksa perjalanan pemerintahan di sana. Dalam kunjungannya itu, beliau mengambil kesempatan singgah di Hims. Kota Hims pada masa itu dikenali sebagai "Kuwayfah (Kufah kecil)" kerana rakyatnya seringa melapor kepada pemerintah pusat tentang kelemahan-kelemahan Gabenor mereka, sama seperti yang dilakukan penduduk Kufah.

Tatkala Khalifah singgah di sana, rakyat mengalu-alukan kedatangan beliau. Khalifah bertanya kepada rakyat, "Apa pandangan kamu terhadap Gabenor kamu?"

"Ada empat macam kelemahan yang hendak kami laporkan kepada Khalifah," jawab rakyat.

"Kalau begitu, aku akan pertemukan kamu semua dengan Gabenor kamu," jawab Khalifah 'Umar sambil berdoa: "Semoga sangka baik aku selama ini kepada Sa'id bin Amir tidak salah."

Maka tatkala semua pihak iaitu Gabenor dan orang ramai semuanya sudah berada di hadapan Khalifah, beliau bertanya kepada orang ramai, "Apa yang tuan-tuan hendak laporkan tentang Gabenor tuan-tuan?"

Pertanyaan Khalifah dijawab oleh seorang wakil.

Katanya: "Gabenor selalu tiba di pejabat setelah matahari meninggi."

"Apa jawapanmu, wahai Sa'id?" tanya Khalifah.

Gabenor Sa'id terdiam sejenak. Kemudian beliau menerangkan: "Sesungguhnya aku keberatan menjawabnya. Tetapi apa boleh buat, aku tidak mengelak daripada memberi penjelasan. Keluargaku tidak mempunyai pembantu. Setiap pagi aku terpaksa menguli roti terlebih dahulu untuk mereka. Sesudah kerja menguli siap, barulah aku buat roti. Kemudian aku berwudhu'. Sesudah itu barulah aku ke pejabat menguruskan urusan orang ramai."

"Apa lagi laporan tuan-tuan?" tanya Khalifah kepada hadirin.

Kata mereka: "Gabenor kami tidak suka melayani kami pada waktu malam."

"Apa pula jawapanmu, wahai Sa'id?" tanya Khalifah.

"Hal ini juga amat berat bagiku untuk bercerita tentangnya," kata Sa'id. " Aku telah membahagikan waktuku, pada siangnya untuk orang ramai, manakala pada malam hari untuk Allah 'Azza wa Jalla," kata Sa'id.

"Apa lagi?" tanya Khalifah kepada hadirin.

"Gabenor tidak masuk ke pejabat sehari penuh dalam sebulan," adu mereka.

"Apa pula jawapanmu, wahai Sa'id?" tanya Khalifah.

"Tadi sudah aku terangkan. Aku tidak mempunyai pembantu, wahai Amirul Mukminin. Aku tidak mempunya pakaian kecuali yang melekat di badanku ini. Aku mencucinya sebulan sekali. Apabila aku mencucinya, aku terpaksa menunggu sehingga kering terlebih dahulu. Sesudah itu barulah aku dapat keluar berurusan dengan orang ramai," kata Sa'id.

"Ada lagi yang hendak dilaporkan?" tanya Khalifah.

"Sewaktu Gabenor selesai berucap, kebiasaannya beliau segera meninggalkan majlis."

"Kenapa begitu wahai Sa'id?" tanya Khalifah.

"Ketika aku masih musyrik dulu, aku pernah menyaksikan Khubayb bin 'Adiy dihukum mati oleh kaum Quraisy kafir. Aku lihat mereka menyeksa tubuhnya sambil bertanya: "Sukakah engkau jika Muhammad menggantikan tempatmu, kemudian engkau dibebaskan?"

Khubayb menjawab, "Aku tidak ingin bersenang-senang dengan isteri dan anak-anak, dalam keadaan Muhammad tertusuk duri..."

"Demi Allah...!" kata Sa'id. "Jika aku teringat akan peristiwa itu, aku rasa bersalah kerana tidak dapat membelanya. Aku takut dosaku tidak diampunkan Allah... Peristiwa itu benar-benar menguasai fikiranku!"

"Segala pujian bagi Allah yang tidak mengecewakanku," kata Khalifah 'Umar mengakhiri dialog itu.


Kiriman seribu dinar.

Sekembalinya ke Madinah, Khalifah 'Umar mengirimkan kepada Gabenor Sa'id seribu dinar untuk kegunaannya. Melihat wang sebanyak itu, isterinya berkata kepada Sa'id, "Segala pujian bagi Allah yang mencukupi kita hasil khidmatmu. Aku ingin menggunakan wang ini untuk membeli keperluan rumah dan menggaji seorang pembantu untuk kita."

"Tiada cadangan lain yang lebih baik daripada itu?" tanya Sa'id kepada isterinya.

"Apa cadangannya?" isterinya bertanya balik.

"Kitaa bahagi-bahagikan saja wang ini kepada orang ramai yang memerlukannya. Itu adalah yang lebih baik bagi kita," jawab Sa'id.


Semoga Sa'id bin Amir al-Jumahiy sentiasa beroleh keredhaan Allah. Sesungguhnya beliau lebih mengutamakan orang lain daripada dirinya sendiri, walaupun ia amat memerlukan apa yang ia sumbangkan itu.


No comments: