Saturday, January 21

Cuti oh cuti

"QURAN will be your paint and your brush will be IMAN."

Daripada Ibn Abbas ra katanya, Rasulullah SAW bersabda: '2 nikmat yang seringkali dirugikan oleh kebanyakan manusia ialah kesihatan dan masa lapang.'


Dah lebih sebulan selepas SPM, pada mulanya, cuti aku 'diisi' dengan banyak habiskan masa duduk rumah.

Tapi, selain daripada duduk rumah, aku juga beraktiviti dengan sahabat-sahabat OneSe7en :)

Alhamdulillah, aku ada join kelas Quran. Kelas-kelas ini sangat-sangat membantu aku, walaupun aku baru sikit je belajar, syukur. Disana juga aku mengenali orang-orang yang hebat, yang betul-betul menekankan Quran dan Sunnah.

Kagum melihat mereka, ada budak seawal 9 tahun dah hafal Quran, dah boleh terjemah Quran. Moga mereka terus istiqamah, dan dapat sebarkan ilmu didada.

Rupanya banyak lagi yang aku kena muhasabah. Setiap daripada muridnya juga dilatih untuk memberi tazkirah, wah! hanya dengan satu tajuk, macam-macam dalil Quran dan Hadis mereka lampirkan sebagai hujah. Seterusnya mereka hurai.

Orang-orang disana juga sangat peramah, kesemuanya! Disitu jugak aku 'reunion' dengan sahabat lama. Namanya Ilyas, aku berkenalan dengannya pada tahun lepas, pada masa tu sekolah Adni buat lawatan ke Al-Amin. Pengawas mereka bertukar-tukar maklumat dan fikiran dengan pengawas Al-Amin.

Aku juga senang hati ke sana, dapat berjumpa dengan sahabat yang tak pernah lentur senyuman di wajahnya :) iaitu Aswan.

Moga Allah redha. Astaghfirullah.

*maaf, kadang-kadang aku rasa ayat di blog ini seakan 'skema', tapi memang patut pun, aku tak mahu Bahasa Melayu aku rosak (amboi).* :D

1 comment:

Hamidi said...

salam.
nampaknya anda juga akan jadi sehebat mereka. berhujah dengan dalil2 yang mengujakan!

syabas!