Saturday, January 14

Jom bertaubat



"Maka barang siapa mengerjakan kebaikan seberat zarah, nescaya dia akan melihat (balasan)nya. Dan barang siapa mengerjakan kejahatan seberat zarah, nescaya dia akan melihat (balasan)nya." [Az-Zalzalah: 7-8]

*Sikit-sikit lama-lama jadi bukit.*

Sesetengah orang mengambil sesuatu perkara dengan remeh temeh, mengambilnya dengan sambil lewa. Contohnya, bila orang tegur, "jangan mencarut", "alaaaa mencarut je pun.". Sedangkan dia tidak sedar yang dia sedang melakukan dosa, walaupun sebesar zarah,, tetap dikira. Astaghfirullah.

Jadi ambillah sesuatu perkara itu secara serius dan tunaikannya sebaik mungkin, korbankan tenaga secara optimum.

Teringat khutbah jumaat tahun lepas, 14 Oktober 2011. Pengajaran primanya: Tinggalkan perkara HARAM terus! Jangan tunggu serta berkata "nanti la." Jangan merungut dengan berkata "KALAUlah benda ni TAK haram."

Semalam tazkirah jumaat dekat masjid, ustaz cakap: "Sekiranya seseorang itu sedar dirinya ada dosa dan berbuat dosa, tetapi tidak koreksi diri dan bertaubat memohon ampun daripada Allah, telah dapat dosa olehnya."

“Setiap anak Adam (manusia) mempunyai salah (dosa), dan sebaik-baik orang yang bersalah adalah mereka yang bertaubat.” [HR. at-Tirmidzi dan Ibnu Majah]

"...Dan bertaubatlah kamu semua kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, agar kamu beruntung." [An-Nur: 31]

Jadi mari bertaubat, sesungguhnya Allah itu Maha menerima taubat.

Astaghfirullah. Astaghfirullah. Astaghfirullah.

No comments: