Friday, December 26

***BaRaNg MaHal***

Pada suatu ketika,iblis mengiklankan bahawa ia akan membuat jualan murah perkakas-perkakas kerjanya. Pada hari tersebut seluruh perkakasnya di pamer untuk dilihat calon pembelinya lengkap dgn harga jualnya. Seperti kalau kita masuk kedai hardware barang yang dijual sungguh menarik dan semua barang kelihatan sangat berguna sesuai fungsinya dan harganya pun tak mahal.
Barang yang di jual antara lain: dengki,iri hati,tidak jujur, tak tahu terima kasih,malas,dendam, dan lain-lain.
Di suatu sudut display ada suatu perkakas yang bentuknya sederhana sudah agak buruk tetapi harganya amat tinggi bahkan jauh lebih tinggi di bandingkan yang lain.
Salah satu calon pembeli bertanya; "ini alat apa namanya?"
Iblis menjawab; "itu namanya PUTUS ASA"
"Kenapa harganya mahal sekali, padahal sudah buruk?"
"Ya,kerana perkakas ini sangat mudah dipakai dan berdaya guna tinggi. Saya dengan mudah masuk ke dalam hati manusia dengan alat ini dibandingkan dgn alat lain . Begitu saya berhasil masuk kedalam hati manusia saya dengan sangat mudah melakukan apa saja yg saya inginkan terhadap manusia, termasuk menjual semua barang jualan saya yang lain. Barang ini menjadi buruk kerana saya sering menggunakan kepada hampir semua orang kerana kebanyakkan manusia tidak tahu kalau putus asa itu milik saya."
Serahkan hidupmu pada ALLAH ,biarlah DIA saja yg ada dalam hatimu kerana bersamanya nescaya tidak akan kau ketemukan keputus asaan.

note:ni ana copy paste jer..huhu

segala yg baik dari ALLAH..segala yg buruk tu kelemahan diri ana sndiri..wassalam

5 comments:

fathiyyah said...

Salam Ziarah ;)
akak kenal awak?

Isyraf Imrani said...

hmmm..rasanya akak x knl kot

fathiyyah said...

salam
ooo,awak br form 2 la ya? akak ada adik skola situ...tp form 1 laa.hafizuddin namanya..
kakak ipar akak pun mengajar kat al amin tu..
akak sempat sekola al-amin sekejap je..darjah satu sampai darjah 6.dekat al amin gombak..
;) rindu kat al amin

bley akak tahu mana awak dpt address blog akak? saja mahu tahu
;)

MiZuHaShI kUnIUmI.. said...

salam to *isyraf*:D... yup.. mrlah kuta semua menjauhi perkara2 mazmumah yg mudah kita hadapi dr segala godaan syaitan yg membuatkan kita senang berpengaruh.. sebaliknya, jadilah kita seorg yg sentia berada di landasan yg dpt membimbing kita ke arah yg lurus..

ooppss~!! sori.. terpanjang..:))

Isyraf Imrani said...

salam *muaz*:D..hahaha..xpe2 x ksah pon..pnjg2 lg bagus kan..hehe..mari lah kita sama2 menjauhi perangkap dan godaan syaitan ni..huhuhu..