Showing posts with label Ramadhan. Show all posts
Showing posts with label Ramadhan. Show all posts

Friday, April 4

Ramadhan is Coming!

بسم الله الرحمن الرحيم

The month of the Quran is coming! Let us set our mind to understand the Quran better. 

These are 7 tips for understanding the Quran

1) Always purify your intentions.

2) Use a reliable translation if you don't understand Arabic.

3) Never study a verse in isolation from other verses and Hadiths on the topic.

4) Prioritize the explanation of the Prophet and his companion.

5) Check if there is a reason for revelation and understand its relevance.

6) Always clarify Fiqh and Aqeedah verses with a scholar.

7) Familiarize yourself with the sciences of the Quran (Uloom Al-Quran) for a deeper understanding.


Friday, July 20

20 hari sudah. 1 hari lagi.

بسم الله الرحمن الرحيم


Alhamdulillah, dah 20 hari sebagai mahasiswa INTEC. Kehidupan di sini amat banyak mengajar diri saya. Yup, saya pandang kehidupan saya sebagai tarbiyah daripada Allah SWT. Kehidupan di sini, banyak mengajar saya untuk meningkatkan istiqamah, mujahadah, menjadi qudwah.

Saturday, August 27

Leaving


" Celakalah orang yang diberi kesempatan untuk hidup dalam bulan Ramadhan, tetapi dosa-dosanya masih tidak diampuni " - HR Bukhari


Ramadhan dah hampir ke penghujungnya. Adakah cukup amalan kita? Adakah amalan kita diterima? Adakah dosa kita diampuni? Cuba muhasabah.

Moga 'madrasah Ramadhan' menjadikan kita istiqamah dalam 11 bulan yang akan datang.

Friday, August 5

Ramadhan: Choose Your Path



Sebuah kisah mengenai dua orang lelaki iaitu Adib Zamri dan Mail Hafiz, di mana mereka berdua mempunyai rutin harian yang berbeza pada bulan Ramadhan. Jalan mana yang akan anda pilih?

A story about two men, Adib Zamri and Mail Hafiz, where they both have a different daily routine during Ramadan. Which path will you choose? Ramadhan Kareem from us :)

p/s: Video dari OneSe7en. Pelakon utama : Nur Adib dan Abdul Hafidz

Sunday, July 31

Harapan Ramadhan



Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar

Ku memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah..
Dengan rahmatMu oh Tuhanku
Ku tempuh jua

Friday, July 29

Musim Ibadah - Ramadhan


Ramadhan dah dekat, apa tunggu lagi? Jom kita bersiap siaga!

Manfaatkan Ramadhan sebaiknya! Mungkin ini Ramadhan terakhir kita! Siapa tahu?
Kita tak tahu saat kematian kita, jadi jangan berlengah lagi, mula dari sekarang.

Moga istiqomah!

Alllahumma bariklana fi Syaa'ban wa ballighna Ramadhan.

Saturday, July 23

Julai ini


Ramadhan dah dekat :)

Assalamu'alaikum

Alhamdulillah, julai ini aku dah makin semangat, semangat 'study'. Moga semangat ini meningkat dan berterusan. Julai ini aku banyak 'berkampung' di sekolah Al-Amin tercinta. Walaupun sekarang dah ada rumah baru, sekolah juga jadi pilihan.

Memang tak dinafikan, penat dan letih itu kadangkala perit untuk terima, tapi sampai bila asyik nak jadi lemah je? Kena gagahkan diri. SPM dah dekat, minggu depan dah start PUI, trial SPM lagi lah dekat.

Bila start PUI, kira semua subjek sepatutnya dah habis silibus belajar, tinggal nak ulangkaji sahaja. Semalam merupakan experiment Chemistry terakhir sebelum PUI, buat sabun :)

Bila start PUI, kira dah 'beku' daripada aktiviti-aktiviti seperti kelab, lujnah, syabab. Sepatutnya fokus itu lebih, jangan banyak sangat main-main. Sepatutnya dah lama serius. :)
Moga Allah permudahkan dan berkati segalanya.

Mungkin blog ini akan senyap seketika.

Ramadhan dah dekat. Dekat sekolah pun dah nampak hiasan-hiasan untuk menyambut bulan Ramadhan. Aku harap Ramadhan kali ini, aku manfaatkan sebaiknya.
Semoga berjaya juga untuk anda ! Bittaufiq wannajah!

Assalamu'alaikum.